Проект BG051PO001 - 1.2.05 - 0001
Да направим училището привлекателно за младите хора
Powered By Blogger

сряда, 7 ноември 2012 г.

Микродвигателите



Микродвигатели за авиомодели

Темата за микродвигателите съвсем не е "микро", а е твърде обширна и изисква солидни познания, които ще натрупате с течение на времето. За някои от вас двигателите с вътрешно горене могат да се превърнат и в ... съдба. По време на занятията ще говорим основно за два вида ДВГ - с нагрeвна свещ и компресионни.

Микродвигатели с нагрeвна свещ

При тях процесът на горене се поддържа от малка нагрeвна свещ, която се завива в "главата " на мотора.За да се запали микродвигателчето, на свещта се подава напрежение от 1,5 волта. Ще видите,че понякога батковците използват специален адаптор, който понижава напрежението от 12 волтовата акумулаторна батерия.За по-лесното припалване се използва т.н. стартер, който завърта вала с перката /витлото/. Ще чуете и думите "почерпка" на мотора, но това не означава,че трябва да водите моделчето до кварталната кръчма. Всъщност това са няколко капки от горивото, които спомагат за по-лесното му запалване. Оборотите му се регулират с т.н. жигльорна игла. Самото гориво се прави обикновено от метанол и рициново масло. На вас ви е забранено да пипате метанол, понеже това е спирт,който е силно отровен. И рициново масло е забранено да пиете, но поради други причини. Възможно е да чуете за т.н. присадки на горивата, напр. нитрометан, но за тях друг път.По-известни марки на свещови мотори са ЦСТКАМ, Фора, Циклон, Роси... и българския мотор Посон.
Компресионни двигатели
Щом чуете за МК 17, Ритъм , КМД, значи вече сте попаднали в света на компресионните двигателчета. Особеното при тях е, че нямат свещ,а контрабутало. Горивната смес се сгъстява,запалва се в определен момент и...ако не сте забравили да сложите витло на моторчето, то хуква. А ако го палите на ръка и забравите да го държите - пак може да хукне из стаята. Добре ще е , ако някой не стои много наблизо. Горивото на компресионните двигатели са забърква от рициново масло /може и двутактово автомобилно/, газ за осветление и диетилов етер. И тук говорим за присадки, например амилнитрат или амилнитрит, но всички тези течности може да ги гледате от почетно разстояние. И още нещо особено - настройката на тези двигателчета се извършва и с жигльорната игла, и с винта на контрабуталото.

Няма коментари: