Проект BG051PO001 - 1.2.05 - 0001
Да направим училището привлекателно за младите хора
Powered By Blogger

четвъртък, 29 ноември 2012 г.

От Дневник

Британци показаха революционна технология за двигател на самолет-ракета

Последна промяна в 18:53 на 29 ное 2012, 4260 прочитания, 47 коментара
 
Малка британска компания, работеща за футуристичния проект за самолет за космически полети, получи важна подкрепа от Европейската космическа агенция (ESA), след като демонстрира нова технология за двигатели.

Reaction Engines Ltd смята, че нейният двигател Sabre ще може да работи като реактивен в атмосферата и като ракетен в Космоса. Така задвижвани от него летателни апарати ще могат да заместят ракетите за изкачване в Космоса и да преобразят пътуванията на планетата, като най-отдалечената точка ще може да се достига да не повече от 4 часа.

В сряда от ESA, действаща като независим оценител, дадоха подкрепата си за тестовата програма за Sabre.



"ESA е доволна от демонстрираната технология за разработването на двигателя Sabre. Една от най-големите пречки за създаването на кораби за многократна употреба е премахната. Портите са отворени за прекрачване отвъд епохата на реактивните двигатели", заяви на пресконференция Марк Форд, ръководител на лабораторията на двигатели на ESA.

Космическият самолет, кръстен Skylon, засега съществува само като проект. Но това, с което разполага компанията, е забележително - охладител, способен при високи скорости да изстуди поемания от двигателя въздух от плюс 1000 до минус 150 градуса по Целзий само за една стотна от секундата. Този съществен елемент от технологията преодолява ограниченията за създадените на практика реактивни двигатели да развиват скорост до около 2.5 пъти тази на звука. От Reaction Engines смятат, че техният самолет ще може да се движи два пъти по-бързо.

В двигателя Sabre въздухът трябва да се сгъсти, преди да бъде вкаран в камерите за горене. Без предварително охлаждане сгъстеният от компресията въздух се нажежава до степен, че може да разтопи двигателя. Предизвикателството пред инженерите е било как да изстудят бързо влажния въздух, без се създаде лед по охладителя, който би го задръстил.

От компанията намерили решение с мрежа от тънички тръбички, приличаща на голяма бобина навит кабел.


Но не казват нищо повече. "Няма да ви разкрием как работи. Това е най-строго пазената ни тайна", заяви главният конструктор на компанията Ричард Варвил, започнал кариерата си в отдела за военни двигатели на Rolls-Royce.

Reaction Engines умишлено не е подавала молби за патентоване на охладителя си, за да избегне излизането в публичното пространство на описанието как работи той, и особено на това как не се заскрежава.

Reuters разказва, че Sabre би трябвало да може да достига 5 пъти скоростта на звука и да се издига до 25 километра височина. Това са около 20% от скоростта и височината, необходими за достигане на орбита. За навлизане в Космоса двигателят трябва да превключи в ракетен режим и да преодолее оставащите 80%.



От Reaction Engines са убедени, че Sabre е единствена по рода си разработка в света. За следващата тригодишна фаза им трябват 250 млн. паунда (около 400 млн. долара). В нея те искат да изработят умален вариант на цялостния двигател.

Т.нар. двигатели scramjet на тестовия апарат Waverider, разработван от Boeing за американските ВВС, също използват атмосферен въздух за създаване на тяга, но те достигат оперативна скорост с нормални реактивни или ракетни двигатели, след което се активира scramjet.

Разработката Sabre може да работи от самото потегляне на самолета на пистата.

Sabre създава тяга с изгарянето на водород и кислород, но в атмосферата кислородът ще се взима от въздуха. При намаляването на концентрацията му с изкачването трябва да се използва ракетният му начин на действие, когато кислород се подава от резервоар на борда. Но понеже този резервоар ще е по-малък, целият Skylon ще е по-лек и ще може да се достига орбитална височина с една степен.


Ако инженерите доведат плановете си до успешен край, Sabre ще стане първият двигател, извел апарат до Космоса без употребата на разглобяващи се многостепенни ракети.

Най-близо до реалността за полети на ръба на космоса засега изглежда проектът на сър Ричард Брансън Virgin Galactic, който обаче непрекъснато отлага сроковете си. Освен това при него има два апарата - самолетът-носител White Knight Two, под който е окачен SpaceShipTwo, снабден с ракетен двигател. Когато се изкачи на максимална височина носителят освобождава SpaceShipTwo и чак тогава се включва ракетният му двигател. Това е доста по-различно от концепцията за Reaction Engines.

До появата на Skylon ще минат години, но технологията вече привлича интереса на аерокосмически корпорации и правителства най-малкото защото тя ефективно удвоява технологичните възможности на сегашните реактивни двигатели и би могла да направи по-евтино пътуването до Космоса.

Охладителят на Reaction Engines може да се използва в нови самолетни двигатели, които да използват 5-10% по-малко гориво. Това би било значителна промяна в една индустрия, където се възприема като голяма новина спестяването на 1% гориво чрез подобрение контура и формата на крилата. Смята се, че близо една четвърт от разходите за един полет са за горивото.


Няма коментари: